mandag den 4. juni 2012

Sonning....



Hej...

Her er et link til Interview og optagelserne med nogle af Sonning-pris-modtagerne.


http://www.dr.dk/TV/se/sonning-talenterne-2-12/sonning-talenterne-2-12-3-3


Ville lige uddybe lidt til interviewet med mig, som jo ellers er et glimrende et af slagsen :-)
Men det kan det godt virke lidt som om, jeg taler om to modstridende ting;
"Man er sanger, naar man har jobs" (af og til) og "at väre sanger, er ikke et job men en livsstil" (hele tiden)...

Det, jeg mener med at "man er sanger, naar man har jobs", er at man som klassisk sanger idag, skal väre glad, naar man kan leve af det! Der er mange dygtige om buddet og ikke saa mange jobs... Og denne branche vil ogsaa gerne have de nyeste stjerneskud! Saa hvis man faar chancen, saa kan man godt regne med, at det kun er for en overgang.

Jeg mener ikke, at man skal opgive haabet, naar man har haft sine " 15 minutes of fame", men blot at jeg er klar over, at jeg er en af dem, der bliver baaret frem lige nu, og om et par aar saa er der andre nye talenter paa tapetet, og saa er jeg igen nödt til at kämpe for jobs og tälle hver en öre og evt supplere med andre bi-jobs igen. Men det er det hele värd! For jeg er lykkelig for, at faa chancen NU for at synge lös og kunne leve af det! -Og jeg ved, at mange af mine kolleger, som er mindst lige saa dygtige, kämper en brav kamp for det samme!

Det andet udsagn; "Sanger er en livsstil" henviser til, at man (med eller uden jobs) altid har sin stemme med sig, og derfor ALTID passer paa den! Den er det vigtigste man har, for den er levebröd, haab og drömme! -Den er det man har at udtrykke sig selv og sin musikalske kunnen med! Mister man den, eller bliver den bare LIDT syg, saa er man pa sk...ren! -Derfor er man meget udsat i almindelige hverdags-situationer, hvor lidt kulde, en lille virus eller andet "almindeligt" kan tage éns levebröd og udtryksmulighed fra én... Saa naar sangere er lidt "hypokondere", saa er der faktisk god grund ;-) -Og naar man ikke lige lever af sangen, saa pröver man jo at finde sanger-jobs, og saa kan man heller ikke lige blive forkölet...

Saa haaber jeg, at det er uddybet, og at I vil nyde musikken i indslaget.


PS Billedet er af Jordi Savall; Sonning-prismodtageren 2012. Ekstremt inspirerende arbejde han laver; han sammensätter sit ensemble af forskellige nationer, der politisk set ikke lader sig forene, men musikalsk gör de!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar